Ine te Rietstap
Niet toneelspelen en vijftig andere spelaanwijzingen

In een spelles of een repetitie op de vloer krijgt een toneelspeler vaak aanwijzingen waarvan de betekenis onduidelijk is. Bijvoorbeeld: ‘Maak het groter. Pak het vakmatiger aan, maar hou de intentie vast. Niet nadenken’. De aanwijzingen hebben het karakter van vaktermen. Ze worden zo vanzelfsprekend gebruikt dat het lijkt alsof er algemeen geldende definities voor zijn. Maar dat is niet zo. Daarom dit boekje waarin twaalf theaterdocenten en -studenten, samen een afspiegeling van de gemiddelde bevolking van een toneelschool, eenenvijftig theatertermen hebben verklaard.

Isbn: 978-94-6076-522-3
  • Secundair (blauw)

Ine te Rietstap Ine te Rietstap maakt sinds 1986 voorstellingen en werd in 2000 en 2004 genomineerd voor de mimeprijs. Haar werk is uniek in het theaterlandschap. Ze kiest spelers die passen bij het verhaal dat zij wil vertellen en gebruikt actuele thema's uit hun leven als basis voor haar poëtische stukken. De betrekkelijkheid van identiteit is een belangrijk thema in haar werk. tgIne is sinds 2009 de naam waaronder Ine te Rietstap haar theatervoorstellingen uitbrengt. meer info over de schrijver